Print

Delprojekt: Brugerscenarier

Brugen af engelsk er steget de senere år - både i samfundet generelt og på de videregående uddannelser - i undervisningen og i undervisningsmaterialer. Der har været megen snak om domænetab på baggrund af denne parallelle brug af engelsk og dansk og truslen om at engelsk tager over som det primære undervisningssprog - især på de videregående uddannelser. Men engelsk introduceres allerede i folkeskolen i de små klasser, og det anvendes også i gymnasiet.Desuden anvendes engelsk som en slags lingua franca i forhold til borgere med en anden etnisk baggrund end dansk. Derfor har vi identificeret følgende brugerscenarier:  
Parallel use of English and Danish in primary and secondary schools Parallel use of English and Danish in high schools Parallel use of English and Danish in Universities Public authorities: knowledge structuring and dissemination in foreign languages (SKAT / borger.dk)
Vi tester disse potentielle brugergrupper ved at skabe et brugerscenarie der anvender en termbase med adgang til terminologi og begrebssystemer. Forsøgsdeltagerne skal ved hjælp af denne termbase løse nogle opgaver, således at vi kan se om disse værktøjer kan forbedre deltagernes præstation. Til dette formål har vi skabt en database og en portal med tre forskellige brugergrænseflader som giver brugeren mulighed for at vælge mellem tre forskellige visningsmuligheder (avanceret søgning, begrænset søgning og søgning i begrebssystemer alene), se http://dtb.i-term.dk.

Sidst opdateret af: Pia Lyngby Hoffmann, Hanne Erdman Thomsen 23.08.2017